Sara har én kvinnelig kollega på salgstemaet sitt, og ønsker seg fler.
- Forskjellene våre gjør oss bedre!
- Mangfold og forskjeller bidrar til rikere diskusjoner og mer læring, sier Sara Lyngholm Odden som er salgs- og markedssjef hos Møller Bil Stavanger. Sammen med daglig leder, Jan Olav Fikstvedt, og dyktige kollegaer jobber de aktivt med å gjøre ulikhetene seg imellom til styrke.
Sara Lyngholm Lodden skulle bare ha ett års vikariat hos Møller Bil Stavanger, før hun skulle reise til utlandet for å gjennomføre en mastergrad. Dette ble starten på hennes karriere hos oss. Etter utdannelsen ble Sara hentet tilbake og ansatt som markedssjef; bare 23 år gammel.
- Da Sara var aktuell som salgs- og markedssjef tok jeg med meg en nøytral kollega i vurderingen. Det var viktig at jeg ikke var forutinntatt siden jeg kjente kandidatene fra før av. Heldigvis var vi begge enige om at Sara var den overlegent beste kandidaten, forteller Jan Olav som er daglig leder i Stavanger.
Sara leder i dag et team på ti personer. - Som leder er jeg opptatt av å gi frihet under ansvar. Jeg har heldigvis dyktige kollegaer som jeg har stor tillitt til. Da kan jeg bruke tiden til noe annet enn å detaljstyre de, sier Sara.
- Mangfold bidrar til rikere diskusjoner og mer læring
Møller Bil har mangfold og inkludering som en del av sin strategi. Også eierselskapet med over 4000 ansatte, Møller Mobility Group, har en offensiv mangfoldstrategi. I en bransje i stor endring, er det blant annet dette som skal sikre innovasjon og evne til at vi henger med i tiden. Bilbransjen har tradisjonelt sett vært en mannsdominert bransje. Statistikken viser at vi har en vei å gå for å få opp kvinneandelen i bransjen.
Jan Olav og Sara er enige i at det er positivt med en god blanding av menn og kvinner på arbeidsplassen.
- Mangfold bidrar til rikere diskusjoner og mer læring. Vi har en stor og variert kundegruppe som har ulike behov. Dermed trenger vi selgere som kan møte de ulike behovene, og derfor er mangfold viktig, sier Sara. - Å kjøpe bil kan være overveldende for mange, og da er det viktig at kunden får møte en selger som de er trygge på og som kan veilede de gjennom prosessen på en god måte. For noen kan det være tryggere å møte en kvinnelig selger. Mangfold handler om mer enn kvinner og menn, men også ulike personlighetstrekk, alder, etnisitet og bakgrunner.
Jan Olav og Sara representerer på mange måter hver sin ende av skalaen.
- Jeg begynner å bli en godt voksen mann på 59 år, og hvis jeg skal holde meg flink må jeg omgi meg med kollegaer som representerer noe annet enn meg – som Sara, fortsetter Jan Olav.
Han er opptatt av bredden i ledergruppen, og ser hvordan ulikhetene gjør at de blir sterke sammen.
- Der jeg har en enkel og logisk sans, kompletterer Sara meg med å være mer reflektert og lærer meg å se ting fra flere sider. Vi har jobbet sammen lenge, og har utviklet oss sammen slik at vi kommuniserer godt og sjelden misforstår hverandre. Det å få jobbe sammen med folk som er annerledes enn meg selv gjør at jeg – selv i en alder av 59 år, utvikler meg som leder, sier Jan Olav entusiastisk.
Både Sara og Jan Olav opplever hverandre som viktige sparringpartnere når ulike problemstillinger skal vurderes.
- Det er interessant for meg å sparre med Jan Olav siden vi er så ulike. Vi får mange forskjellige innfallsvinkler på ting, sier Sara.
Sara er opptatt av å ta en tydelig rolle i arbeidsmiljøet hos forhandleren vår i Stavanger. I et miljø som er preget av mange menn, kan Sara – som ung kvinne tilby nye perspektiver.
- Det som var greit før, er ikke nødvendigvis greit lenger nå. Det hender at jeg må være litt streng og minne enkelte om at vi lever i 2023, smiler Sara.
- Jeg ønsker et godt og positivt omdømme både for meg selv og for resten av forhandleren vår. Vi skal være “hel ved” og opptre enhetlig som en forhandler. Derfor er det viktig at sånne som Sara er flinke til å holde oss i nåtiden, og at vår atferd gjenspeiler nåtidens holdninger, fortsetter Jan Olav entusiastisk.
Ønsker seg flere kvinnelige kollegaer
På salgsteamet sitt har Sara én kvinnelig kollega. Sara ønsker seg flere jenter og damer på laget:
- Det er berikende å diskutere med noen som er annerledes enn meg selv, men det er også veldig fint å samarbeide med personer som ligner på meg. Mange tror at man må være lidenskapelig opptatt av bil, og ha mye kunnskap for å jobbe i med bil. Bilinteresse er ikke nok, og det er heller ikke et krav. Jeg er glad i folk og ledelse, og det er det som driver meg. Interessen vokser med kunnskapen, og engasjementet kan være stort selv uten detaljkunnskap om drivlinjene som gjemmer seg under panseret, reflekterer Sara.
Møller Bil med mangfold på agendaen
Samarbeidet mellom Sara og Jan Olav gleder Mari Gøbel, HR-ansvarlig i Møller Bil.
HR-ansvarlig i Møller Bil, Mari Gøbel
- I Møller Bil har vi både mannlige og kvinnelige kunder. For at vi skal lykkes i framtiden, er vi nødt til å speile samfunnet vårt og ha et bredt spekter av kjønn, alder, bakgrunn, nasjonaliteter og personlighetstyper. Hvis alle er like, begrenser vi utviklingen vår. Mangfold er viktig for oss, og forankret i strategien vår. Derfor er det hyggelig å se – og løfte fram solskinnshistorier som i Stavanger, sier Mari.
Hun forteller videre at det jobbes målrettet med å nå ut til kvinner i rekrutteringen, og at de alltid streber etter å ha en sluttkandidat fra hvert kjønn.
- Vi jobber med å finne ulike måter å tiltrekke oss flere kvinnelige søker på. Vi er allerede en flott gjeng med damer i Møller Bil, men vi ønsker oss selvsagt enda flere. Derfor er vi opptatt av å vise fram mulighetene, og at vi aktivt legger til rette for at jenter, kvinner og damer skal trives hos oss, sier Mari.
Sist oppdatert - 04. september 2024Relaterte artikler
Vi gleder oss over at det er økende antall kvinnelige søkere til våre lærligprogrammer. Jentene som allerede er ute på verkstedene tar i mot sine nye, kvinnlige kollegaer med åpne armer.
Hos Møller Bil Ryen har de hatt stor fokus på hvordan de kan drive forhandler og skadeverksted mer energieffektivt. Dette har gitt gode resultater og svært store besparelser. – Det er motiverende å se at forbruket stuper, sier daglig leder Svein Morten Bergh.
Møller Medvind sørger for at det utdannes folk med viktig fagkompetanse innen kosmetisk klargjøring og bilpleie som vi i Møller Bil har bruk for. Møller Bil Grorud er en av flere forhandlere som har sett til Medvind når de skal ansette nye medarbeidere.