Gunnar Voldmo snakker med representanter for NAV under åpningen.
Møller Medvind også hos Møller Bil i Trondheim
Møller Bil med Møller Medvind i ryggen ansetter fra NAV og vil hjelpe unge mennesker med hull i CV-en. I 2020 åpnet den andre avdelingen hos Møller Bil i Trondheim og konseptet vokser stadig.
Hva er Møller Medvind?
Møller Medvind ble etablert våren 2017 og åpnet dørene på Alnabru i Oslo i 2018. Selskapet bidrar til å løse en av de aller største samfunnsutfordringene vi har i dag: Unge mennesker under 30 år, og noen seniorer, som står utenfor arbeidslivet. Selskapet skal tilby en trygg arbeidsplass, og bidra til å gi de god arbeidserfaring slik at de blir dyktige bilklargjørere. På denne måten gi den erfaringen de mangler for å lettere komme seg videre inn i arbeidslivet.
Møller Bil i Trondheim har også trykket konseptet til sitt bryst
I oktober 2020 ble de første Medvind-ansatte rekruttert fra NAV i Trondheim.
- Det var mange fine folk som hadde behov for en jobb, og som garantert ville gjort en bra jobb for oss, men vi måtte tenke helt nytt, forteller avdelingsleder på Klargjøringsavdelingen til Møller Bil i Trondheim, Gunnar Voldmo.
- Og de har virkelig vokst med oppgaven og ansvaret. Alle ungdommer har godt av rutiner og noen som stiller krav til seg. Det skal vi bidra med, samtidig som vi skal tilby en trygg og god arbeidsplass hvor de blir inkludert og ivaretatt, forteller han entusiastisk.
- Jeg har selv vokst opp i Hommelvika hvor det var et tøft miljø og har hatt kamerater som det har gått skikkelig ille med. Hadde de vært fulgt opp bedre og tidligere, kunne det kanskje vært unngått. Jeg er derfor veldig glad for at vi tar et viktig samfunnsansvar i Møller-konsernet, og er skikkelig stolt av å jobbe for en arbeidsgiver som ønsker å bidra til å hjelpe unge mennesker i en vanskelig situasjon, legger han til.
Alle Møller Medvind-ansatte har egen bekledning som de er veldig stolte over, og får tildelt en fadder her i Møller Bil som de kan støtte seg på, både når det gjelder jobbrelaterte ting, men også privat.
Medvind-ansatte om muligheten de har fått
Våre Møller Medvind-ansatte i Møller Bil ønsker å komme med noen gode råd til andre ungdommer i samme situasjon.
Vi spør de hva jobben betyr
Stabilitet og muligheter for fremtiden. Foten innenfor døra til fast arbeid, er ord de nevner.
Hva er målet nå?
- å gunne på, gjøre et godt inntrykk og få en fast og god jobb.
Hvilke råd vil dere gi til andre ungdommer i samme situasjon?
- La NAV hjelpe deg ut i arbeid
- Ha gjerne en god støttekontakt fra NAV-systemet.
- Fast jobb er en god bidragsyter til et mer stabilt liv. Et fast holdepunkt i livet.
- Ha folk rundt deg som bryr seg. Kutte ut de vennene som har dårlig innflytelse på deg.
- Utfordre seg selv sosialt. Tenke at det går helst bra og at øvelse gjør mester.
- Respektere de kravene som stilles - noe som er enklere når man respekterer den som stiller kravene.
- Trene og spise sunt.
- Bli rusfri hvis man har problemer med det.
- Sist, men ikke minst, ha en veldig god vekkeklokke!
Emilie Morskogen, 21 år, setter veldig stor pris på muligheten Møller Medvind har gitt henne og håper på fast stilling etterhvert.
Det sies at "lediggang er roten til alt vondt", og etter å ha pratet med våre Møller Medvind-ansatte kan man sitte igjen med det inntrykket. De har behov for et fast holdepunkt, noe å gå til, noen som de respekterer og som stiller krav, men ting kommer ikke gratis. De må selv komme seg opp av senga, være motiverte og gjøre en innsats. Det er de klar over, og det er ikke alle som lykkes.
Gründer Bjørn Erik sier det på en fin måte:
Vi ønsker masse lykke til i jobben og med fremtiden, og håper at Møller Bil og Møller Medvind kan være en god bidragsyter til noe mer stabilitet i livet, et holdepunkt, en livbøye, som kan bidra til å få livet litt på rett vei.
Takk til alle ansatte i Møller Medvind som bidrar til at våre biler blir klargjort for våre kunder i Møller Bil! Vi heier på dere.
Relaterte artikler
Vi gleder oss over at det er økende antall kvinnelige søkere til våre lærligprogrammer. Jentene som allerede er ute på verkstedene tar i mot sine nye, kvinnlige kollegaer med åpne armer.
Hos Møller Bil Ryen har de hatt stor fokus på hvordan de kan drive forhandler og skadeverksted mer energieffektivt. Dette har gitt gode resultater og svært store besparelser. – Det er motiverende å se at forbruket stuper, sier daglig leder Svein Morten Bergh.
- Mangfold og forskjeller bidrar til rikere diskusjoner og mer læring, sier Sara Lyngholm Odden som er salgs- og markedssjef hos Møller Bil Stavanger. Sammen med daglig leder, Jan Olav Fikstvedt, og dyktige kollegaer jobber de aktivt med å gjøre ulikhetene seg imellom til styrke.